و جعلنا من الماء کل شیء حی (انبیاء/30)
و از آب هر چیز زندهای را قرار دادیم.
1 آب نعمت بی نظیر خداوند و مظهر پاکی و عامل اصلی ادامه حیات است.
2 طبق آیه، آب مایه حیات و اساس زندگی در جهان هستی است.
لنحیی به بلدة میتا (فرقان/49)
تا با آن زنده کنیم سرزمین مرده را.
1 انسان با آب نیازهای طبیعی و جسمی خود را بر طرف می سازد.
2 طبق آیه، آب حیات بخش جهان مادی از جمله ما انسان ها است.
یا ایها الذین ءامنو استجیبو لله و للرسول اذا دعاکم لما یحیکم (انفال/24)
ای مؤمنان، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید؛ آنگاه که شما را به چیزی فرا می خواند که زندگی و حیاتتان می بخشد.
1 آیه از مؤمنان خواسته که دعوت خدا و رسول را اجابت کنند یعنی ایمان، مقدم بر اجابتِ دعوت خدا و رسول خداست.
2 منظور از لما یحیکم )آنچه حیاتتان می بخشد( دین الهی است. از آنجا که دین راه درست زندگی را نشان می دهد، به همین علت حیات بخش معرفی شده است.
3 منظور از (حیات) در این آیه حیات مربوط به روح انسان می باشد. (دین مایه حیات انسان(
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر (عصر)
قسم به زمان. همانا انسان در زیان است جز کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و به حق و بردباری سفارش کردند.
1 خداوند در این آیه به زمان قسم خورده است و علت آن ارزشمندی عمر و زمان می باشد.
2 خسران و زیانی که انسان را تهدید می کند این است که سرمایه عمر خود را بیهوده تلف کند و از آن استفاده درستی نکند.
3 طبق آیه کسانی که واجد چهار ویژگی باشند دچار خسارت و زیان نمی شوند:
1 ایمان داشته باشند. (آمنو)
2 اعمال نیک انجام دهند. (عملو الصالحات)
3 یکدیگر را به حق سفارش کنند. (تواصو بالحق)
4 یکدیگر را به صبر و شکیبایی سفارش کنند. (تواصو بالصبر)
رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجة بعد الرسل و کان الله عزیزا حکیما (نساء/165)
رسولانى (را فرستاد که) بشارت و انذار دهند تا براى مردم نباشد در مقابل خداوند، بهانه و دستاویزى بعد از آمدن پیامبران و خداوند شکست ناپذیر حکیم است.
1 طبق آیه، پیامبران با دو ویژگی مُبشّر (مژده دهنده) و مُنذِر(هشدار دهنده) فرستاده شده اند.
2 طبق آیه، راه بهانه گیری برای انسان مسدود است و انسان دلیلی برای توجیه ناکامی هایش ندارد.(اتمام حجت) (لئلا یکون للناس علی الله حجة)
3 طبق آیه، اتمام حجت بر انسان با ارسال رسولان، بر اساس دو صفت عزیز و حکیم بودن خداوند، رقم خورده است. (کان الله عزیزا حکیما)
4 آیه بیانگر هدایت خاص انسان (هدایت تشریعی) می باشد.